Waarom word ik zo vaak moe na het eten?

  1. Home
  2.  – 
  3. Slaapaandoeningen
  4.  – Waarom word ik zo vaak moe na het eten?

Je zou toch mogen verwachten dat je na het eten van een stevige maaltijd er voorlopig weer even tegen aan kunt? Helaas is het tegenovergestelde vaker waar. We kennen allemaal wel het gevoel dat je soms hebt na een lekker maal: je wilt nu het liefst even een dutje doen. Ik was benieuwd naar hoe het komt dat de nood om een dutje te doen vaak zo groot is na het eten, lees dus snel verder als je wilt weten wat de voornaamste redenen zijn.

koala slapend

Het is normaal dat je een dipje hebt na het eten

 

Het is vrij normaal dat je je wat moe voelt na het eten. Dit is niet enkel bij mensen zo maar bij de meeste levende wezens op onze mooie planeet. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit vaak voorkomt bij insecten, slangen, wormen en ratten. Een andere term die ik vaak tegenkwam is dan ook “voedselcoma” 😊

Waakzaamheidssignalen

 

Als dit zo veelvoorkomend is dan zal het toch wel een bepaalde functie hebben?

Volgens sommige experts hebben alle dieren – waaronder ook mensen – “waakzaamheid signalen” die ervoor zorgen dat we wakker en alert zijn wanneer we honger hebben. Deze signalen helpen om voedsel op te sporen en te verzamelen. Eenmaal de dieren (en mensen) genoeg hebben verzameld en gegeten vervagen deze signalen en worden ze vervangen door gevoelens van vermoeidheid.

Dit vind ik wel een goede verklaring waarom we vaak moe zijn na het eten, maar helaas is het enkel nog een hypothese, dit wil zeggen dat het nog niet wetenschappelijk onderzocht is. De experts gaan er alleen maar van uit dat dit zo is.

Bloedcirculatie

 

Een andere interessante theorie die ik tegenkwam is dat er bepaalde veranderingen optreden in onze bloedcirculatie na het eten van een maaltijd. Dit zou volgens Dr. Tomonori Kishino van de Kyorin Universiteit uit Japan te maken hebben met de verhoogde bloedstromen naar de kleine darmen wat optreedt na het nuttigen van een maaltijd. Er wordt volgens hem zoveel bloed naartoe gepompt om onze spijsvertering op gang te helpen dat er tijdelijk minder bloed naar onze hersenen stroomt wat er weer voor zou zorgen dat we slaperig worden.

giphy

Voeding

 

Uit een onderzoek waaraan verschillende vrachtwagenchauffeurs hebben meegewerkt blijkt dat wanneer ze een dieet volgden met veel groenten en natuurlijke vetten uit onder andere olijfolie en melkproducten ze veel minder last hadden van vermoeidheid na een maaltijd. Chauffeurs die een meer westers dieet volgden met veel bewerkt voedsel, fastfood en frisdranken hadden dan weer overtuigend meer last van vermoeidheid na hun maaltijden.

gezond aan tafel

Wil je het moe worden na de maaltijden vermijden? (conclusie)

 

Als je een “voedselcoma” wilt vermijden dan kies je best voor het eten van kleinere maaltijden. Ook het vaker kiezen voor gezondere en vegetarische maaltijden zou kunnen helpen om je na-de-maaltijd moeheid te vermijden.  Het is wel duidelijk dat de experts het er nog niet over eens zijn wat de echte oorzaak is van de “voedselcoma’s” en verder onderzoek is dus nog zeker nodig.