Top 3 Redenen Waarom Te Veel Slapen Slecht Is

  1. Home
  2.  – 
  3. Slapen algemeen
  4.  – Top 3 Redenen Waarom Te Veel Slapen Slecht Is

We horen vaak dat te weinig slaap slecht voor je is, maar wist je dat te veel slapen ook niet zo gezond is? Dit is zo voor de meeste dingen waar “Te” voor staat, buiten Tequila en Tevreden natuurlijk. 😊 Omdat er al zo veel onderzoek verricht is naar onze slaapbehoefte en dat we slaap zo nodig hebben om gezond te blijven gaan we er al snel van uit dat veel slapen dan ook wel goed zal zijn voor onze gezondheid. Helaas wijst recent onderzoek er meer en meer uit dat “overslapen” een grote invloed heeft op bepaalde gezondheidsrisico’s en dat het zelfs een symptoom kan zijn van verschillende ziektes. Lees dus snel verder als je hier graag meer over wilt weten…

zonnebloem vraagteken

Wanneer Slaap Je Te Veel?

 

Er is een standaard die de ronde doet en dat is 8 uur slaap per nacht, maar is dit wel terecht? In dit artikel ga ik er wat dieper op in, maar het komt erop neer dat dit voor iedereen verschillend is en dat het belangrijker is dat je na de juiste slaapfase wakker wordt en genoeg slaapcycli hebt afgerond. Het belangrijkste is natuurlijk dat je uitgerust wakker wordt. Heb jij het gevoel dat je zelfs na 9 uur slaap nog niet uitgerust bent of slaap je zelfs langer dan is het best dat je dit eens onder de loep neemt en bekijkt of er misschien meer aan de hand is.

Slaap je langer dan 8 uur en word je wel gewoon uitgerust wakker dan hoef je je nergens druk om te maken want dan behoor je tot de selecte groep van 2% van de bevolking die van nature een lange slaper is, zelfs al vanaf de kindertijd. Ook is het goed om te weten dat je slaapbehoefte schommelt en van verschillende factoren zoals je leeftijd en fysieke inspanningen afhankelijk is.

 

Te veel slapen door Hypersomnie

 

Er is een ziekte met als belangrijkste symptoom dat je altijd moe bent en die ziekte heet Hypersomnie. Zelfs vele dutjes doen overdag schijnt deze mensen niet te helpen. Ook slapen ze overdreven lang. Andere symptomen van Hypersomnie zijn angst, weinig lust en geheugenproblemen.

Te veel slapen door Obstructieve Slaapapneu

 

Hier lijd ik zelf ook aan en heb hier dan natuurlijk ook een artikel over geschreven. Ik weet nog goed hoe mijn leven eruitzag voor ik met een cpap-masker sliep en dat bestond ook uit altijd moe zijn, onderweg slapen, in slaap vallen op de bank en uitslapen wanneer mogelijk. Wat ben ik blij dat ik er sinds m’n cpap behandeling helemaal vanaf ben, ik heb mijn leven terug! De reden dat mensen die lijden aan obstructieve slaapapneu zo moe zijn is omdat ze onderbroken slapen en hierdoor nooit volledig uitgerust zijn.

giphy

Te veel slapen door Depressie

 

Te veel slapen wordt ook beschouwd als een kenmerkend symptoom van een depressie. Alhoewel de meeste klachten te maken hebben met slapeloosheid slaapt 15% van de mensen met een depressie overdreven veel. Ze hebben door hun depressieve gevoelens geen zin om uit bed te komen en proberen te ontsnappen in hun slaap.

Mensen die veel te veel slapen maken ook meer kans om blijvend last te hebben van depressieve- en/of angstgevoelens. Recent onderzoek toont zelfs aan dat mensen die langer dan tien uur in hun bed liggen mentaal veel slechter in het leven staan dan mensen die er normale slaapuren op nahouden.

Een behandeling voor deze mensen bestaat er dan voornamelijk ook uit vaste routines overdag in te bakken en telkens op het vaste tijdstip naar bed toe te gaan en ’s morgens rond hetzelfde uur weer op te staan. Dit alles om hun dag- en nachtritme weer synchroon te laten lopen met de interne klok.

1.      Verhoogd Risico op Zwaarlijvigheid

 

Onderzoek toont aan dat mensen die te veel slapen een verhoogd risico hebben op gewichtstoename. Ze kwamen erachter dat er zowel een gewichtstoename was bij mensen die te weinig sliepen als bij mensen die te veel sliepen. De mensen die echter meer dan 9 uur sliepen hadden zelfs 21% meer kans op obesitas bleek uit dit onderzoek.

2.      Verhoogde Gevoeligheid voor Ontstekingen

 

Men kan de onstekingswaardes in je lichaam meten aan de hand van Cytokines. Na een onderzoek kwam men erachter dat zowel mannen als vrouwen die frequent te veel slapen verhoogde waardes hadden. Wie verhoogde ontstekingswaardes heeft maakt meer kans op allerlei aandoeningen van Diabetes tot Alzheimer en zelfs Hartziekten.

diabetes

3.      Verhoogde Risico op Diabetes

 

Door veel te slapen verlaag je je glucosetolerantie, dit heeft te maken met hoe je lichaam de suikers die je binnenkrijgt kan verwerken. Slaap je regelmatig te veel dan heb je dus kans dat je lichaam de suikers minder goed kan verwerken en is het risico groot op diabetes type 2 en hartziekten.

Zijn de Risico’s het Waard?

 

Ik ben de eerste die toegeeft dat het soms lekker is om in je bed te blijven liggen. Maar te veel slapen brengt helaas ook gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo wordt het risico op diabetes een stuk groter wanneer je aanhoudend te veel slaapt. Ook is de kans op zwaarlijvigheid zelfs 21% groter. Mensen die vaak last hebben van hoofdpijn merken ook dat ze hier meer last van hebben wanneer ze meer slapen dan gewoonlijk. Vroeger werd ook gedacht dat wanneer je rugpijn had je het beste in bed kon blijven liggen, gelukkig zijn de tijden veranderd en zijn ze erachter gekomen dat beweging juist het meeste voordeel biedt.

Dus…

 

Slapen is gezond maar te veel slapen is ongezond. Merk je dat je nog steeds niet uitgerust bent als je langer dan normaal slaapt en houdt dit een hele poos aan dan bespreek je dit best met je huisarts. Te veel slapen is ook niet goed voor je mentale gezondheid. Een keer uitslapen is niet erg en je hoeft niet ongerust te zijn als je meer slaapt dan “de gouden 8-uur regel”, het belangrijkste is dat je uitgerust wakker wordt.