6 Nuttige tips bij een snurkende partner!

  1. Home
  2.  – 
  3. Slaaptips
  4.  – 6 Nuttige tips bij een snurkende partner!
Snurkende partner uitstekende voeten

Slaap, het heerlijke moment op het einde van de dag, de tijd waarin je even kunt uitzoomen, relaxen en van de rust genieten. Lekker in bed tegen je partner aankruipen om samen in rust de dag af te sluiten, geweldig… Totdat de kettingzaag aanslaat en jij dus veroordeelt bent tot weer een nacht langs een snurkende partner !?

Het trillende, irriterende geluid, elke keer ze in en uit ademenen, is heel storend voor je nachtrust maar ook voor die van de snurker zelf. Sommige koppels kunnen er beter mee om dan andere en zien het slechts als een kleine irritatie maar voor de meeste partners is het helaas niet zo simpel.

 

Hoe komt het dat mijn snurkende partner zo luid klinkt?

We houden allemaal van onze partners,maar het is soms moeilijk, vooral tijdens de uren in de nacht waarin je beiden lekker zou moeten genieten van een welverdiende nachtrust, maar het enige wat jij kunt doen is luisteren naar de zware ademhaling van je luid snurkende partner.

Er wordt algemeen aanvaard dat het de snurker is die het meeste hieronder lijdt, maar de effecten van snurken hebben invloed op iedereen in de slaapkamer. Iemand die naast een snurkende partner ligt heeft veelal dezelfde symptonen die horen bij iemand met slaapstoornissen zoals: frustratie en concentratieproblemen, omdat ze simpelweg wakker worden gehouden door een te luide bedpartner.

Klink jij ook zo?

 

In sommige gevallen kan het snurken van je snurkende partner zo luid klinken dat diegene die er langs ligt gehoorschade kan oplopen. Dit is niet zo verwonderlijk want sommige snurkers halen wel van 50 tot 100 decibel, de geluidssterkte die overeenkomt met een drilboor.

Het is ook geen pleziertje voor de snurkende partner zelf! Ze schamen zich vaak wanneer ze bijvoorbeeld ergens anders logeren, en voelen zich schuldig wanneer ze een inbreuk doen aan de intimiteit van hun relatie omdat ze hun niet snurkende partner verplichten er mee om te gaan of appart te gaan slapen.

Positief is dat met een paar weetjes en tips, die je hier ook gaat vinden, je veel kunt oplossen, ook al klinkt je bedpartner als een kettingzaag. Je zelf informeren kan je nachtrust dusdanig verbeteren en wie weet zelfs jullie relatie redden.

 

 

Snurkende partner kettingzaag

Een beetje uitleg over snurken

 

Snurken komt vaak voor. 40% van de normale volwassenen snurkt regelmatig, de meesten zijn er zich echter niet van bewust. Ze komen er meestal achter wanneer hun partner of huisgenoot dit aan hun meedeelt.

Het geluid dat je snurkende partner produceert wanneer ze snurken tijdens hun slaap wordt veroorzaakt doordat de lucht wordt belemmerd in hun neus of keel. Terwijl ze liggen ontspannen de spieren in hun bovenste luchtwegen en creëert een effect wat ook wel “luchtstroom turbulentie” wordt genoemd. Wanneer er wordt in- en uitgeademd trilt het omgevende weefsel en dit zorgt voor dit welbekende snurkgeluid. Wanneer de spieren te veel ontspannen kan het zelfs de luchtwegen volledig blokkeren waardoor ze stoppen met ademhalen en ervoor zorgt dat ze stikken of hoesten om de luchtwegen weer vrij te maken.

Helaas zorgen deze onbewuste reacties voor onderbrekingen in hun slaappatronen en is het nefast voor hun slaapkwaliteit, alsook de jouwe. Wanneer het snurken nacht na nacht doorgaat, kan dit serieuze gevolgen hebben. Ze hebben last van vermoeidheid gedurende de dag, zijn vlug geïrriteerd, hebben last van hoofdpijn en andere gezondheidsproblemen. 

Wat is de oorzaak bij je snurkende partner?

 

Er zijn 2 hoofdoorzaken van snurken die gerelateerd zijn aan tijdelijke en structurele factoren.

 

Tijdelijke factoren.

 

Snurken kan worden veroorzaakt door vele tijdelijke factoren waaronder verdovende middelen, het drinken van alcohol, roken, seizoensallergiën, ontstoken amandelen, slaaphouding en verkoudheid of griep. Deze factoren komen slechts in korte periodes voor en zijn dus niet permanent.

Roken kan bijvoorbeeld de luchtwegen ontsteken, pollen kunnen een allergische reactie teweeg brengen en alcohol en medicatie kan ervoor zorgen dat de spieren in je keel ontspannen en deze zullen dan weer de luchtstroom blokkeren.

 

Structurele factoren.

 

Deze zijn van de lange termijn, denk hierbij aan overgewicht of de stand van neus en kaak.

De neusholtes zouden bijvoorbeeld geblokkeerd kunnen zijn door poliepen of er is een structurele afwijking. Er kunnen afwijkingen zijn in het zachte weefsel of spierweefsel in de keel dat maakt dat het moeilijk is om adem te halen gedurende de slaap.

 

Obstructief Slaap Apneu Syndroom.

 

Nog belangrijker is te weten dat snurken een indicatie kan zijn van een veel erger probleem voor je snurkende partner dat bekend staat als Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSAS). Deze aandoening kan heel gevaarlijk zijn voor je gezondheid en kan onder andere diabetes, beroertes of hartziekten veroorzaken. Hierover straks meer.

 

Wat is de oorzaak?

 

Er zijn 2 hoofdoorzaken van snurken die gerelateerd zijn aan tijdelijke en structurele factoren.

 

Tijdelijke factoren.

 

Snurken kan worden veroorzaakt door vele tijdelijke factoren waaronder verdovende middelen, het drinken van alcohol, roken, seizoensallergiën, ontstoken amandelen, slaaphouding en verkoudheid of griep. Deze factoren komen slechts in korte periodes voor en zijn dus niet permanent.

Roken kan bijvoorbeeld de luchtwegen ontsteken, pollen kunnen een allergische reactie teweeg brengen en alcohol en medicatie kan ervoor zorgen dat de spieren in je keel ontspannen en deze zullen dan weer de luchtstroom blokkeren.

 

Structurele factoren.

 

Deze zijn van de lange termijn, denk hierbij aan overgewicht of de stand van neus en kaak.

De neusholtes zouden bijvoorbeeld geblokkeerd kunnen zijn door poliepen of er is een structurele afwijking. Er kunnen afwijkingen zijn in het zachte weefsel of spierweefsel in de keel dat maakt dat het moeilijk is om adem te halen gedurende de slaap.

 

Obstructief Slaap Apneu Syndroom.

 

Nog belangrijker is te weten dat snurken een indicatie kan zijn van een veel erger probleem dat bekend staat als Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSAS). Deze aandoening kan heel gevaarlijk zijn voor je gezondheid en kan onder andere diabetes, beroertes of hartziekten veroorzaken. Hierover straks meer.

 

Wat kun je doen aan het snurken van je snurkende partner?

 

Er zijn dus vele redenen waarom mensen snurken alsook een heel pallet aan effectieve maatregelen, daarom is het dus belangrijk om de specifieke oorzaak te achterhalen. Eenmaal ze weten wat de oorzaak is van hun gesnurk, kunnen ze de beste oplossing vinden specifiek voor hun geval en zo weer een betere nachtrust krijgen. Hier hebben beide partijen profijt van.

 

Uitgelichte afbeelding van snurken partner

Tips om het snurken te stoppen

 

Het is dus belangrijk om onmiddelijk te handelen zodat je de de rust die jullie beiden verdienen weer terug kan krijgen.

Vraag jezelf dus af hoe lang het je al opvalt dat hij/zij snurkt. Is het pas recent of gaat het zo al een tijdje door? Het onderzoeken van zijn/haar gewoontes kan jou een beetje inzicht geven wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Jezelf richten op de bovengenoemde factoren kan je zeker helpen je snurkende partners snurkprobleem te verlichten. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van alcoholgebruik en het roken van sigaretten, zeker in de avonduren voor je samen naar bed gaat.

Ook kan dit helpen :

 

Veranderen van slaaphouding

Is je snurkende partner een rugslaper? Je kan het kussen wat proppen zodat hun hoofd wat hoger ligt of rol ze op hun zij. In deze houding ligt hun lichaam in een betere hoek en bevordert dit de luchtstroom in hun luchtwegen en vermindert zo de trillingen in hun keel.

In dit artikel vind je een mooie samenvatting van de slaaphoudingen.

 

 

Ga eerder naar bed

 

Als je weet dat je partner snurkt kan je ervoor kiezen om eerder naar bed te gaan. Dankzij deze eenvoudige oplossing lig jij al lekker te slapen wanneer hun naar bed toe gaan. 

 

Oorstopjes

 

Deze blokkeren het geluid zodat jij je rust in ieder geval krijgt en je je niet hoeft te storen aan het gesnurk. Deze zijn er in allerlei vormen en maten en er zitten er vast tussen die comfortabel zitten voor jou. Je kan ze zelfs op maat laten maken.

 

Gewicht

 

Iemand met overgewicht heeft meer kans dat hij of zij snurkt doordat het weefsel rond de nek toeneemt en extra druk uitoefent op de luchtwegen. De eetgewoontes en levensstijl veranderen om zo een paar kilo’s te verliezen zou het snurkprobleem al aan banden kunnen leggen.

 

Hydrateren

 

Een droge mond of keel kan het snurkgeleid versterken omdat de luchtwegen hierdoor hun flexibiliteit verliezen. Een glas water op het nachtkastje zal helpen je partner gehydrateert te blijven voor en gedurende nacht wat hun luchtwegen verzacht en zorgt voor een betere ademhaling.

 

Appart slapen

 

Deze bespreek is als laatste 🙂 Het is niet leuk voor partners om appart te slapen, zeker niet voor een langere tijd, maar in apparte kamers slapen kan wel bevorderlijk zijn voor jullie nachtrust. Vergeet wel niet om ook af en toe intiem te zijn met elkaar.

Snurkende partner tips

Wanneer naar de dokter?

 

Wanneer je snurkende partner op regelmatige basis luid snurkt en de ademhaling gedurende de nacht vaak stokt is het misschien verstandig om een arts te raadplegen. Het zou zomaar kunnen dat hij of zij last heeft van het Obstructief Slaap Apneu Syndroom.

Mensen die lijden aan slaapapneu hebben een chronische aandoening van geblokkeerde luchtwegen en snurken hierdoor dus op regelmatige basis.  Helaas wordt het snurken vaak zo erg dat de ademhaling soms seconden aan een stuk stopt, hierdoor worden ze even wakker, vaak lijkt het of ze stikken, terwijl ze rap wat zuurstof binnenhappen en slapen verder door. Dit gebeurd dan meerdere keren per nacht, vaak zonder dat ze het zelf doorhebben. Buiten dat dit oncomfortabel voor jou is, is het ook heel stresserend op hun eigen lichaam en zeker niet bevorderlijk voor de kwaliteit van hun nachtrust.

Belangrijk dus dat jullie dit samen met je arts bespreken. Doordat de kwaliteit van slaap zo slecht is kan diegene die aan deze aandoening lijdt vaak moe zijn overdag met grote kans op concentratiestoornissen met alle gevolgen vandien. Denk bijvoorbeeld bij onoplettendheid in het verkeer.

Je kan ook altijd op de website kijken van de Nederlandse Apneuvereniging om je hierin te verdiepen.

 

7 stappen om jou nachtrust te verbeteren

 

Na het lezen van dit artikel nog steeds moeite om in slaap te geraken?

Dan heb ik voor jou alvast een heel goede en bewezen oplossing gevonden.

Met de methode “Perfect slapen in 7 stappen”  gaat de auteur William van der Klauw, voor jou aan de slag, de oorzaken van je slaapproblemen direct aan te pakken.

Perfect Slapen in 7 Stappen is opgebouwd uit een fysiek boek (ja ook een gratis e-boek, zodat je direct kunt beginnen) en 1 jaar persoonlijke ondersteuning. Ook  ontvang je nog diverse bonussen.

Nu met een 90 dagen, niet goed geld terug garantie, dus je hoeft daar al niet wakker van te liggen, dat behoort trouwens helemaal tot het verleden met het toeppassen van deze methode.

Klik dus snel hier onder dit artikel op de link.

Perfect slapen in 7 stappen boek slaapwijzer

!!Tijdelijke Actie!!

Geen Verzendkosten

Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze bewezen methodes krijg je momenteel het volgende indien je vandaag besteld :

 

  • Een echt boek, vandaag voor 16u besteld, morgen in de brievenbus!
  • Direct de digitale versie, zodat je meteen kunt beginnen.
  • Persoonlijk slaapadvies (vervalt binnenkort)
  • E-cursus dieper slapen (Je wordt hiervoor automatisch aangemeld)
  • Kalmeer je gedachten: 10 bewezen technieken
  • Welterusten snacks receptenboek
  • 1 maand toegang tot de comunity (vervalt binnenkort)
  • Crystal waters 90 bpm relax muziek!