Ieder Uur Slaap voor Middernacht Telt Dubbel!

  1. Home
  2.  – 
  3. Slapen algemeen
  4.  – Ieder Uur Slaap voor Middernacht Telt Dubbel!

Nu ik reeds een tijdje aan het schrijven ben voor Liglekker.nl en dus meer op mijn nachtrust en slaapgewoontes begin te letten is me iets opgevallen. Elke keer wanneer ik rond 22u00 naar bed ga en slaap tot 5u ’s morgens (heb dan vroege dienst) word ik uitgerust wakker.

Wanneer ik niet moet werken en meestal pas rond middernacht naar bed ga en ook wat langer blijf liggen tot een uur of 8 ’s morgens, is het moeilijker voor me om mezelf uit bed te hijsen. Vreemd want in principe heb ik dan langer geslapen: Bij vroege dienst maar 7u en als ik niet moet werken meestal meer dan 8 uren.

Tijd om dit eens van dichterbij te bekijken dus 😊

lichaamsritme

Lichaamsritme

 

Net zoals onze mooie planeet seizoenen kent, zo heeft ons lichaam ook haar eigen ritme maar dan in een periode van 24 uur. Dit dagelijkse ritme wordt ook wel het Circadiaans Ritme genoemd en heeft invloed op vele biologische processen die weer invloed hebben op onze fysiek, mentale gesteldheid (hoe we ons voelen) en gedrag.  Het Circadiaans Ritme staat beter bekend als “slaap- waakritme”. 

Biologische Klok

 

Er zit een mechanisme in onze hersenen dat verantwoordelijk is voor het aansturen van het Circadiaans Ritme, dit wordt de Biologische Klok genoemd.

 De Biologische Klok wordt aangestuurd onder invloed van (dag)licht, zo weet het wanneer het organen moet sturen om bepaalde stoffen aan te maken die ervoor zorgen dat we moe worden zoals bijvoorbeeld Melatonine.

De Biologische Klok kan ook ontregeld geraken door bijvoorbeeld systematisch te laat naar bed te gaan of wanneer men in ploegen werkt of last heeft van een jetlag.

giphy

Terug in de Tijd

 

Laten we nu even een paar honderd jaar terug in de tijd gaan. Edison was nog niet geboren, men had nog nooit van elektriciteit gehoord en men vond het nog gevaarlijk om buiten te komen als het donker was geworden.

Overdag deden we vooral aan voedsel verzamelen en jagen. Er was licht genoeg om onderweg ook uit te kijken voor een schuilplaats en hier ook gebruik van te maken om te rusten wanneer de schemering insloeg.

Ons lichaam is zichzelf gaan aanpassen aan dit ritme en zo is ons Circadiaans Ritme nog steeds ingesteld.

In dit schema wat ik voor je gemaakt heb kan je precies volgen wat er in een cyclus van het Circadiaans Ritme gebeurt.

Circidiaans Ritme

Zo komt het dat die uren slaap voor middernacht dubbel tellen:

 

Rond 21u wordt er door ons lichaam een slaaphormoon geproduceerd wat we Melatonine noemen, dit hormoon zorgt ervoor dat we moe worden. De Kracht en Waakzaamheid van het lichaam wordt verminderd om zo onze hartslag te verminderen.

Wanneer de zon opkomt en het licht onze ogen bereikt wordt ook de productie van Melatonine gestaakt. Ons lichaam maakt z’n eigen klaar voor de dag en de waakzaamheid neemt toe.

Alhoewel de tijden een beetje kunnen verschillen van persoon tot persoon is dit toch een beetje hoe het proces werkt.

Wanneer je dus rond 22u naar bed toe gaat volg je dus precies het Circadiaans Ritme en zal er weinig weerstand optreden. Wanneer je dit tijdstip uitstelt en afgeleid wordt door schermen die veel (blauw) licht produceren onderdruk je dus je natuurlijke Circadiaans Ritme. Dit zorgt er niet alleen voor dat je later gaat slapen maar heeft ook invloed op hoe je wakker wordt. Nu dwing je je interne klok om zich aan te passen. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom niet enkel het aantal uren slaap belangrijk is maar ook het slaapinterval (de tijd tussen je nachtrusten).

conclusie

Wat heb ik nu geleerd? (Conclusie)

 

Het is niet zo gemakkelijk om enkele honderden jaren evolutie om te buigen naar mijn eigen wensen. Als ik ervoor kies om op een later tijdstip naar bed te gaan dan m’n biologische klok me eigenlijk vertelt, zal ik ook de gevolgen moeten dragen en kan het eventueel voorkomen dat ik overdag wat vermoeider ben. Ga ik rond tien uur naar bed en sta ik vroeg op, dan zal ik het meeste uit m’n dag kunnen halen. De reden dus dat de uren slaap voor middernacht dubbel tellen!