Rugpijn Na Het Slapen: Oorzaken & Behandeling

  1. Home
  2.  – 
  3. Slaapaandoeningen
  4.  – Rugpijn Na Het Slapen: Oorzaken & Behandeling

Rugpijn na het Slapen: Mogelijke Oorzaken en Behandeling

 

Wanneer je ’s morgens wakker wordt met een pijnlijke rug dan kan ik je alvast vertellen dat je niet de enige bent. Het is vaak het eerste pijnlijke wat je voelt bij het wakker worden en deze pijn wordt extra voelbaar wanneer je uit bed opstapt.

Deze pijn is meestal het resultaat van stijfheid door lange rustperiodes of de vertraagde bloedstroom door het slapen. Vaak verdwijnen de symptomen dan ook als het lichaam wat beweging gekregen heeft.

Alhoewel de ochtend rugpijn soms met periodes voorkomt hebben sommige mensen er vaker last van dan anderen. Heb je al langer last van rugpijn dan kan dit verschillende oorzaken hebben, inclusief:

  • Stress
  • Slechte lichaamshouding
  • Onderliggende medische oorzaken

 

Rugpijn slaaphouding

Mogelijke Oorzaken van Rugpijn na het slapen

 

Een slechte Slaaphouding

 

Wanneer je iedere morgen wakker wordt met pijn aan je rug zou een slechte slaaphouding wel eens de boosdoener kunnen zijn. Een slechte slaaphouding kan ervoor zorgen dat je ruggengraat onder druk komt te staan wat er weer voor zorgt dat de natuurlijke kromming van je ruggengraat plat wordt gedrukt.

Dit zorgt voor een extra belasting op je rug en druk op je gewrichten. Iemand die regelmatig op zijn/haar buik slaapt kan hierdoor vaker last hebben van rugpijn.

Overweeg dus om van slaaphouding te veranderen zodat je kunt genieten van een betere nachtrust en een gezondere ruggengraat. Dokters adviseren om op de zij te slapen of op de rug met een kussen onder je knieën.

Slaap je echt het liefste op je buik, stop dan een kussen onder je bekken of onderbuik als ondersteuning. Dit helpt om de druk op je rug wat te verlichten.

Heb jij vaak last van Lage Rugpijn?

Een Slechte Matras

 

Wanneer een slechte slaaphouding niet de boosdoener is van je rugpijn, is het hoogstwaarschijnlijk dat het aan je matras ligt. Je oude matras inruilen voor een nieuwe zou zomaar de oplossing kunnen zijn. Er wordt sowieso aangeraden om de x aantal jaren je matras om te ruilen voor een nieuwe, bij de betere kwaliteitsmatrassen is dit zo om de tien jaar.

Wil je weten welke matras het beste bij jou past? In dit artikel kom je er een hoop over te weten.

Uitgelichte afbeelding slapen tijdens de zwangerschap

Zwangerschap

 

Iets wat vaak samengaat met zwangerschap is rugpijn. Sommige vrouwen melden al klachten vanaf dat ze 8 weken zwanger zijn, maar de meeste klachten treden op tussen de 5de en 7de maand.

Zwangerschap kan voor een overbelasting zorgen op je onderste rugspieren en dit merk je zeker als je een langere periode in bed gelegen hebt.

Om de pijn wat te verlichten kan je proberen wat stretchoefeningen te doen en meer gebruik te maken van je benen wanneer je op wilt staan, hierdoor neem je wat belasting van je rug weg. Blijf je toch last hebben van pijn, dan kan een warm kompres soms wat verlichting brengen.

Degeneratieve Schijfziekte

 

De wervelkolom bestaat uit 33 wervels die het ruggenmerg bescherming bieden en de lichaamsromp stabiliteit geven. Tussen al deze wervels bevinden zich vezelachtige weefselbundels, dit worden de tussenwervelschijven genoemd. Deze schijven doen dienst als schokbrekers voor de ruggengraat en vangen de druk op van alledaagse bewegingen. (bron: gezondheidsnet.nl)

Naarmate we ouder worden verslechterd de kwaliteit van deze schijven, zo neemt de hoeveelheid water af in deze “schijven” en daarmee vermindert ook hun schokabsorberende vermogen. Dit kan soms voor intense rugpijn en een oncomfortabel gevoel zorgen.

Deze slijtage op de wervelschijven kan behandeld worden door injecties met steroïden (cortisone) en het nemen van pijnmedicatie. Je huisarts of kinesist stelt soms ook het dragen van een korset of brace voor om zo je rug te helpen ondersteunen.

Rugpijn fybromyalgie

Fybromyalgie

 

Fybromyalgie is een aandoening waarbij je last hebt van chronische pijn in je spieren en bindweefsel. Men gaat er van uit dat fybromyalgie de pijn versterkt door het beïnvloeden van hoe je hersenen pijnsignalen verwerkt. Vrouwen lijden vaker aan deze aandoening dan mannen.

Andere symptomen die ook met deze aandoening worden gelinkt zijn:

  • (Over)vermoeidheid
  • Slaapstoornissen
  • Geheugenstoornissen
  • Stemmingswisselingen
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbare darmsyndroom
  • Angst
  • Depressieve gevoelens

 

Helaas is er nog geen behandeling voor deze aandoening en moet er nog veel onderzoek verricht worden want de oorzaak is nog steeds onbekend. Fybromyalgie is ook erg moeilijk vast te stellen omdat in het lichaam (tot nu toe) niks te vinden is wat de aandoening kan verklaren.

Klachten kunne wel verminderd worden met pijnstillers en een combinatie van beweging en rust.

Behandeling van Rugpijn na het wakker worden

 

Word je ’s morgens wakker met rugpijn, geef de hoop dan niet op! De volgende oefeningen en tips kunnen je zeker helpen de pijn te verlichten en je vooruit te helpen overdag.

 

Stretchen in bed

 

Een goede manier om je rugpijn te verslaan is om er een gewoonte van te maken om te stretchen in bed vlak voordat je opstaat. Terwijl je op je rug ligt strek je je armen boven je hoofd uit zo ver als dat je kan. Op hetzelfde moment doe je hetzelfde met je voeten maar dan in de andere richting.

Breng vervolgens je knieën naar je borstkas en hou deze vast, zo doe je een stretch van je lage onderrug. Het kan ook goed voelen om een beetje te schommelen van links naar rechts.

Zit je rechtop zet je voeten dan plat op de grond, gelijk met je schouders. Til je armen weer boven je hoofd en zwaai ermee van links naar rechts om zo je hele rug te stretchen.

Planken

 

Een ‘plank’ werkt goed voor je hele lichaam, maar vooral voor je ‘kern-‘ spieren. Doordat je buikspieren sterker worden verminderd hierdoor ook de belasting op je rug. Tijdens het uitvoeren van deze oefening kan je vaak al merken dat de pijn in je rug afneemt, vooral in de lage onderrug.

Om de plank goed uit te voeren ga je op je buik liggen bij voorkeur op een fitnessmatje.  Doe je ellebogen onder je schouders en het is heel belangrijk dat je rug recht is.  Vervolgens steun je op je handen of je onderarmen en zet je enkel je tenen op de vloer. Is dit te zwaar voor je dan mag je ook knieën als ondersteuning gebruiken. Let wel op dat je je buik echt goed aanspant. Hoe langer je de plank kunt volhouden, hoe effectiever de oefening is.

De Mini-Cobra

 

Misschien herken je de cobra stretchoefening wel uit de yogales. De mini-cobra gebruikt dezelfde basisbewegingen maar dan zonder dat je je onderrug overbelast.

Om een mini-cobra uit te voeren lig je weer op je buik met de palmen van je handen langs je hoofd op de grond. Je ellebogen en voorarmen liggen in rechte lijn met de palmen van je handen. Nu duw je zachtjes op je handen en voorarmen op de vloer en til je zo je borstkas op.

Blijf naar voren kijken en houdt je nek recht. Probeer om deze houding telkens tot 10 seconden vol te houden en herhaal deze oefening zo’n 5 keer.

Kniebuigingen (Hurken)

 

Een goede manier om verlichting te brengen bij rugpijn is door het uitvoeren van kniebuigingen.

Je voert de oefening uit door te hurken net alsof je op een stoel gaat zitten. Je houdt je knieën gebogen in een hoek van 90° en het is belangrijk dat je knieën tijdens het hurken niet voorbij je tenen komen. Terwijl je hurkt adem je uit terwijl je naar beneden gaat en adem je in wanneer je weer staat. Dit kan je tot wel 10 keer herhalen.

Lichaamsbeweging

 

Regelmatige lichaamsbeweging gedurende de dag is toch wel de sleutel tot het verlichten van rugpijn. Wandelen is hierbij waarschijnlijk één van de beste oefeningen en het streven naar 10000 stappen per dag is een must.

Heb je bijvoorbeeld een kantoorbaan waarbij je vaak lang moet zitten sta dan minstens 1x per 30 minuten op en rek jezelf uit.

Je leest het overal en iedereen weet het ook eigenlijk stiekem wel dus neem wat vaker de fiets en neem de trap in plaats van de lift.

Rugpijn ibuprofen

Vrij verkrijgbare medicatie

 

Wanneer de rugpijn niet meer draaglijk is heb je soms een middel nodig om onmiddellijk verlichting te brengen. Alhoewel het verstandig is om er eerst met je huisarts over te praten kan in de meeste gevallen een pijnstiller meet ontstekingsremmende eigenschappen te gebruiken zoals bijvoorbeeld ibuprofen.

Zalfjes

 

Soms brengt het smeren van zalf ook de nodige verlichting bij rugpijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan essentiële oliën met pepermunt of eucalyptus. Ook zijn er speciale smeersels speciaal samengesteld om de pijn te verlichten en ontstekingen te remmen, bekende merken zijn bijvoorbeeld voltaren emulgel of de alom bekende tijgerbalsem.

blog biologische klok hersens man

Samenvatting

 

Rugpijn bij het wakker worden komt vaak voor. De meeste klachten verminderen echter al na wat beweging en stretchen.

Heb je echter iedere morgen last van rugpijn, dan is het misschien tijd om een nieuwe matras te kopen of te laten onderzoeken of er geen medische oorzaak is van uw rugpijn.