Zoveel Uren Slaap heb je nodig per nacht!

  1. Home
  2.  – 
  3. Slapen algemeen
  4.  – Zoveel Uren Slaap heb je nodig per nacht!

Het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft om uitgerust aan z’n dag te kunnen beginnen varieert van persoon tot persoon. Wanneer je ’s morgens wakker wordt zou je je uitgerust moeten voelen en genoeg energie moeten hebben om de hele dag aan te kunnen, zonder een middagdutje te hoeven doen.

 

giphy

Leeftijd en het aantal uren slaap

 

Zoals je je waarschijnlijk wel kunt inbeelden heeft een baby heel wat meer uren slaap nodig dan een volwassene. Hun lichaam is volop in ontwikkeling en dat vergt heel wat energie. We kunnen ervan uitgaan dat pasgeborenen wel tot 18 uren slaap nodig hebben per dag. Peuters van 1-3 jaar oud hebben dan weer 12 tot 15 uren slaap nodig. Kleuters tot 5 jaar zo’n 11 tot 13 uren en kinderen tot 12 jaar zo’n 9 tot 11 uurtjes. Tieners, alhoewel ze zelf zullen beweren van niet , toch zo’n 9 á 10 uren slaap. En dan als laatste de volwassenen (vanaf 17 jaar) hebben algemeen aan 7 a 8 uren slaap genoeg.

Hoeveel uren slaap kat

Waarom is slaap zo belangrijk?

 

De kwaliteit van je nachtrust heeft directe gevolgen voor je mentale en fysieke gezondheid. Het heeft ook grote invloed op je levenskwaliteit, productiviteit, emotionele balans, immuunsysteem, creativiteit, vitaliteit en zelfs je gewicht. Er is geen enkele activiteit die zo veel voordelen biedt met zo weinig inspanning 😊

Hoe weet ik of ik voldoende geslapen heb?

 

De beste manier om uit te dokteren of je voldoende nachtrust krijgt is door te evalueren hoe jij je overdag voelt.  Wanneer je het aantal uren slaap hebt bereikt dat jou lichaam nodig heeft, zou je genoeg energie moeten hebben om makkelijk de dag door te komen, van het moment dat je wakker wordt, tot het weer tijd is om ’s avonds in bed te kruipen.

 

Wil jij de juiste manier weten om je slaapkwaliteit te beoordelen? Dan heeft mijn concurent van Slaapwijzer.net hier een goed artikel over geschreven.

 

Diepe slaap en REM-slaap

 

Niet enkel de uren slaap tellen, de kwaliteit is nog veel belangrijker. Wanneer je jezelf voldoende slaaptijd geeft en nog steeds moeite hebt om ’s morgens uit bed te geraken of gedurende de dag concentratieproblemen hebt zou het zo kunnen zijn dat je de verschillende fases van slaap niet goed doorloopt.

Elke soort slaap in je slaapcyclus heeft verscheidene voordelen. Diepe slaap (wanneer je lichaam herstelt en energie opbouwt voor de dag die komt) en REM-slaap (verwerking van gegevens en emotioneel herstel) zijn het belangrijkst. Je kan ervoor zorgen om meer diepe slaap te krijgen per nacht door het vermijden van alcohol, nicotine en gewekt te worden door licht of geluid.

giphy

Hoe weet ik of ik niet genoeg geslapen heb?

 

Wanneer je minder dan 8 uren slaapt op een nacht is de kans groot dat je een slaaptekort hebt. Je hebt er zelfs waarschijnlijk geen benul van wat een slaapgebrek allemaal met je doet.

Hoe kan het mogelijk zijn dat je een slaapgebrek hebt zonder dat je het zelf doorhebt? De meeste tekenen van slaapgebrek zijn heel subtiel. Wanneer je er een gewoonte van gemaakt hebt om maar een paar uren per nacht te slapen kan het zelfs zo zijn dat je vergeten bent hoe het voelt om volledig uitgerust de dag te starten. Misschien is het voor jou de normaalste zaak om slaperig te worden tijdens een saaie vergadering, aan het worstelen bent na de middag om het avondeten te halen en na het avondeten te knikkebollen op de bank. De waarheid is echter dat dit alleen normaal is voor mensen met een slaapgebrek.

De gevolgen van te weinig slaap

 

Het lijkt op het eerste zicht misschien niet zo erg om minder te slapen dan nodig maar helaas heeft te weinig slaap heel wat negatieve gevolgen die veel verder gaan dan wat slaperigheid overdag. Slaaptekort heeft invloed op je beoordelingsvermogen, concentratie, coördinatie en reactietijd. In feite kan slaapgebrek je net zoveel beïnvloeden als dronken zijn.

Slaapgebrek en je gewicht

 

Is het je ooit opgevallen dat wanneer je te weinig geslapen hebt je op zoek gaat naar voedsel dat je snel een boost kan geven?

Er zijn 2 hormonen in je lichaam die regelen wanneer je honger hebt en wanneer je verzadigt bent. Ghreline stimuleert je appetijt en Leptine stuurt signalen naar je hersennen wanneer je genoeg gegeten hebt. Nu komt het belangrijke stukje: wanneer je niet genoeg geslapen hebt gaan je ghreline waardes omhoog en stimuleren zo je hongergevoel zodat je naar meer voedsel verlangt dan je nodig hebt, je leptinewaarden daarentegen gaan naar beneden, zodat je niet verzadigt raakt en dus wilt blijven eten. Komt er dus op neer dat hoe minder je slaapt, hoe meer je lichaam naar voedsel verlangt.

Hoe je de slaap krijgt die je nodig hebt

 

Natuurlijk heb ik hier ook wat tips voor je verzamelt die je kunnen helpen om de nodige uren slaap te krijgen die je nodig hebt.

 

Ten eerste wil ik je er op wijzen dat een groot slaapgebrek kan wijzen op een fysiek of mentaal probleem, twijfel je, dan raad ik je altijd aan om dit met je huisarts te bespreken. Ook kan het zijn dat de medicijnen die je neemt bijwerkingen hebben op je slaap.

 

Hou je aan een vast slaapschema. Ondersteun die biologische klok van je en sta elke dag rond hetzelfde tijdstip op, zelfs in de weekenden en ga rond dezelfde tijd naar bed.

Regelmatig bewegen kan je ook helpen de symptomen van slaapgebrek in te dijken. Hou het op tenminste 30 minuutjes goed bewegen per dag.

 

Wees bewust met wat je in je lichaam stopt. Cafeïne, alcohol en suikerrijke snacks kunnen allemaal je slaap beïnvloeden, alsook zware maaltijden en veel drinken voor je naar bed gaat.

 

Richt je slaapkamer zo in dat het er donker, koel en stil is.

 

Ontwikkel een ontspannende voor-het-slapen-gaan-routine. Vermijd beeldschermen, discussies en werk laat op de avond. Ontspan, kalmeer jezelf door bijvoorbeeld een lekker warm bad te nemen, lezen bij gedimd licht of bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen.

Hoeveel uren slaap ontspanning

Te weinig uren slaap?

 

Ik neem aan dat, wanneer je hebt gekozen om dit artikel te lezen, last hebt van slaapproblemen? 

Dan hebben wij voor jou alvast een heel goede en bewezen oplossing gevonden.

Met de methode “Perfect slapen in 7 stappen”  gaat de auteur William van der Klauw, voor jou aan de slag, de oorzaken van je slaapproblemen direct aan te pakken.

Perfect Slapen in 7 Stappen is opgebouwd uit een fysiek boek (ja ook een gratis e-boek, zodat je direct kunt beginnen) en 1 jaar persoonlijke ondersteuning. Ook  ontvang je nog diverse bonussen.

Nu met een 90 dagen, niet goed geld terug garantie, dus je hoeft daar al niet wakker van te liggen, dat behoort trouwens helemaal tot het verleden met het toeppassen van deze methode.

Klik dus snel hier onder dit artikel op de link.

Perfect slapen in 7 stappen boek slaapwijzer

!!Tijdelijke Actie!!

Geen Verzendkosten

Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze bewezen methodes krijg je momenteel het volgende indien je vandaag besteld :

 

  • Een echt boek, vandaag voor 16u besteld, morgen in de brievenbus!
  • Direct de digitale versie, zodat je meteen kunt beginnen.
  • Persoonlijk slaapadvies (vervalt binnenkort)
  • E-cursus dieper slapen (Je wordt hiervoor automatisch aangemeld)
  • Kalmeer je gedachten: 10 bewezen technieken
  • Welterusten snacks receptenboek
  • 1 maand toegang tot de comunity (vervalt binnenkort)
  • Crystal waters 90 bpm relax muziek!