5 Super Slaaptips voor mensen die ’s nachts werken!

  1. Home
  2.  – 
  3. Slaaptips
  4.  – 5 Super Slaaptips voor mensen die ’s nachts werken!

’s Nachts werken komt vaker voor dan we misschien wel denken:

Er is een groot deel van de beroepsbevolking die moeten werken wanneer de meesten van ons in dromenland vertoeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onze hulpdiensten, vrachtwagenchauffeurs, bewakingsagenten en fabrieksarbeiders. Of je nu een vroege vogel bent of een nachtraaf, werken in wisselende ploegen of in nachtdienst kan een hele uitdaging zijn. Gelukkig heb ik hier 5 slaaptips verzameld die je zullen helpen hier goed mee om te kunnen gaan.

Hieronder dus de 5 Super slaaptips 🙂 Lees snel verder

 

1. Stel een slaapschema op

 

Sommige mensen hebben er helemaal geen probleem mee om ’s nachts te werken, anderen hebben slaapproblemen en last van vermoeidheid. Heel normaal want ons lichaam is er op ingesteld om ’s nachts te slapen.

In onze hersenen is er een gebied wat we de hypothalamus noemen. We zouden dit gebied kunnen zien als een controlekamer waar onder andere onze circadiaanse ritmes worden bestuurd.

Circadiaanse ritmes lopen altijd in cyclussen van 24 uur  en wordt grotendeels beïnvloed door natuurlijk licht en dus ook duisternis. De vele processen van ons lichaam die actief zijn gedurende de dag worden ’s avonds afgeremd om je voor te bereiden om lekker te kunnen slapen ’s nachts. Dus in de late avonduren regelt je circadiaans ritme dit door een stofje vrij te geven dat melatonine heet, dat je minder alert maakt en je lichaam signalen geeft dat het tijd is om je bed in te kruipen.

Nachtdiensten wringen nogal met ons natuurlijke ritme, het dwingt ons wakker en geconcentreerd te zijn wanneer we eigenlijk geprogrammeerd zijn om dan te moeten slapen.

Volwassenen hebben gemiddeld zo’n 7 á 8 uur slaap nodig per dag. Wanneer je minder dan dit aantal uren slaap hebt gevat spreken we van een slaapgebrek. De enige manier om dit tekort weer aan te vullen is om zo snel mogelijk de slaap in te halen die je hebt gemist.

Werken in de nacht betekent dat je het zo moet regelen dat je overdag dus voldoende slaap krijgt, om zo je slaaptekort tot een minimum te beperken. Helaas is het zo dat de kwaliteit van slaap overdag van mindere kwaliteit is onder meer door licht, geluid en de temperatuur.

Hier zijn enkele slaaptips om zo goed mogelijk te slapen overdag.

 

  • Stel je slaap niet uit, als je je moe voelt wanneer je terugkomt van het werk, kruip dan onmiddellijk je bed in.
  • Plan echt zo’n 7 tot 9 uur slaap in, dit heb je echt nodig.
  • Eet iets kleins voor je gaat slapen zodat je al niet wakker wordt van een hongergevoel.
  • Vermijd alcohol voor je je bed in kruipt. Het maakt het misschien makkelijker om in slaap te vallen, het zorgt er helaas ook voor dat je slaapkwaliteit achteruit gaat en je de nodige slaapfases niet goed doorloopt, hierdoor ben je niet uitgerust.
  • Vermijd nicotine, nicotine werkt stimulerend en kan slaapproblemen geven.
  • Maak je slaapkamer slaapvriendelijk, dus donker, stil en op een aangename temperatuur.
  • Laat vrienden, buren en familie weten dat je de nacht doet, zodat ze je niet storen.
Nachtdienst slaaptips - klokken

2. Je blootstelling aan licht

 

Licht speelt een heel belangrijke rol in hoe ons lichaam weet of we wakker moeten zijn of gaan slapen. Wordt het donker, dan geeft ons lichaam onder andere het hormoon melatonine vrij dat laat weten dat het tijd is om te slapen. Neemt ons lichaam licht waar, dan geeft ons lichaam onder andere cortisol vrij dat ons dan weer alert maakt.

Niet enkel licht van de zon heeft hier invloed op, ook licht van kunstmatige bronnen. Deze kunnen dus worden gebruikt om onze slaapcyclus te wijzigen in ons voordeel wanneer we tijdens de nacht moeten werken.

Dus gedurende onze nachtpost kunnen we ons lichaam doen geloven dat het nog overdag is door het bloot te stellen aan helder licht en overdag wanneer we dan moeten slapen door je slaapkamer duister te maken.

Hier enkele manieren hoe je dit kunt gebruiken:

 

  • Je werkomgeving goed verlichten met helder licht.
  • Een zonnebril dragen wanneer je na je nachtdienst naar huis rijdt.
  • Je slaapkamer goed verduisteren en desnoods een slaapmasker dragen.
  • Geen tv kijken voor je naar bed gaat.
  • Elektronische apparaten die licht geven zoals wekkerradio’s en nachtlampjes uitschakelen.

3. Let op wat je eet wanneer je vaak ’s nachts moet werken

 

Wanneer je normale dagritme uit balans is, is ook je metabolisme uit balans. Helaas is het zo dat mensen die vaak nachtdiensten draaien een verhoogd risico hebben om zwaarlijvig te worden, doordat ze slechte eetgewoontes hebben en hun biologische klok verstoord is.

Een eetschema opstellen kan je helpen om meer alert te zijn tijdens je werkuren en lekker te kunnen slapen wanneer je weer thuis bent.

 

  • Hou je aan een eetschema dat er ongeveer hetzelfde uitziet dan wanneer je overdag zou werken.
  • Hou je maaltijden licht
  • Kies gemakkelijk verteerbare voeding, denk bijvoorbeeld aan brood, rijst, groenten en fruit.
  • Vermijd moeilijk verteerbare voeding, zoals gefrituurd eten, gekruid eten en kant- en klare maaltijden.
  • Vermijd suikerrijke voeding, je krijgt er misschien even een energie-boost van maar de dip zal snel volgen.
  • Wil je toch een snack denk dan aan fruit en groentjes.
  • Drink voldoende, blijf gehydrateerd! Pas wel op, drink niet vlak voor je naar bed toe gaat, dan word je waarschijnlijk wakker door je volle blaas.
giphy

4. Doe een dutje

 

Dit is misschien wel 1 van de beste slaaptips die ik je kan geven. Een dutje doen vlak voordat je ’s avonds naar je werk vertrekt kan je net de boost geven die je nodig hebt.

Ook tijdens je pauze even slapen geeft je verschillende voordelen, je hersenen krijgen weer de tijd even te herstellen en dus krijg jij weer meer energie na je dutje.

Zelfs een dutje van zo’n 20 minuten kan al voldoende zijn. Beperk het echter wel tot max 45 minuten omdat je anders in diepe slaap terecht kan komen en wanneer je hieruit wakker wordt duurt het langer om te herstellen en je weer wakker te voelen.

nachtdienst cafeïne

5. Vermijd Cafeïne

 

Zoals we weten heeft cafeïne een stimulerende werking. Je dagelijkse dosis cafeïne kan je helpen om alert te blijven tijdens je nachtshift, mits je er verstandig mee omgaat.

Het is geen goed idee, zoals de meeste mensen om je nachtdienst te beginnen met een enorme hoeveelheid koffie. Beter is het om te doseren, af en toe een kopje koffie houdt je alert en geconcentreerd.

Ook raad ik je aan om zo’n 6 uur voor je naar bed gaat geen cafeïne meer te consumeren zodat je lichaam alles verwerkt heeft en dit je slaap zeker niet meer kan beïnvloeden.

Cafeïne zit niet enkel in koffie, denk bijvoorbeeld ook aan cola en energiedrankjes, maar deze bevatten naast cafeïne ook nog eens een hoop suikers en andere ingrediënten dus is het misschien best het bij koffie te houden.

Bonustip

 

Dit is niet echt één van mijn slaaptips, maar wel goed leesvoer.

Ik heb nog een interessant artikel gevonden op de blog van Eos Wetenschap in verband met nachtwerk. Zeker de moeite om eens door te nemen.

Na het proberen van deze 5 slaaptips nog steeds slaapproblemen?

 

Dan hebben wij voor jou alvast een heel goede en bewezen oplossing gevonden.

Met de methode “Perfect slapen in 7 stappen”  gaat de auteur William van der Klauw, voor jou aan de slag, de oorzaken van je slaapproblemen direct aan te pakken.

Perfect Slapen in 7 Stappen is opgebouwd uit een fysiek boek (ja ook een gratis e-boek, zodat je direct kunt beginnen) en 1 jaar persoonlijke ondersteuning. Ook  ontvang je nog diverse bonussen.

Nu met een 90 dagen, niet goed geld terug garantie, dus je hoeft daar al niet wakker van te liggen, dat behoort trouwens helemaal tot het verleden met het toeppassen van deze methode.

Klik dus snel hier onder dit artikel op de link.

Perfect slapen in 7 stappen boek slaapwijzer

!!Tijdelijke Actie!!

Geen Verzendkosten

Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze bewezen methodes krijg je momenteel het volgende indien je vandaag besteld :

 

  • Een echt boek, vandaag voor 16u besteld, morgen in de brievenbus!
  • Direct de digitale versie, zodat je meteen kunt beginnen.
  • Persoonlijk slaapadvies (vervalt binnenkort)
  • E-cursus dieper slapen (Je wordt hiervoor automatisch aangemeld)
  • Kalmeer je gedachten: 10 bewezen technieken
  • Welterusten snacks receptenboek
  • 1 maand toegang tot de comunity (vervalt binnenkort)
  • Crystal waters 90 bpm relax muziek!