28 Koele Slaaptips Bij Warm Weer

  1. Home
  2.  – 
  3. Slaaptips
  4.  – 28 Koele Slaaptips Bij Warm Weer

Wanneer je op dit artikel terecht bent gekomen is er niet enkel slecht nieuws… Want het is waarschijnlijk een mooie warme dag geweest!

Helaas wilt dit ook zeggen dat de temperatuur in de slaapkamer ook aardig opgelopen is.

Een warme slaapkamer betekent ook dat je de slaap minder snel kunt vatten.

Gelukkig heb ik hier voor jou 28 Koele Slaaptips verzameld die je meteen kunt toepassen en zo sneller naar dromenland kunt vertrekken.

Ben je hier terecht gekomen en is het niet zo warm dan heb ik nog 17 Ultieme Slaaptips voor je!

 

Wanneer je ervoor zorgt dat je lichaam al voldoende is afgekoeld is het wat draaglijker om in bed te kruipen. Dat het niet evident is op een hete zomerdag blijkt uit de tips die ik je nu ga geven, maar gelukkig werken ze wel.

 

Koele SlaapTip 1

Neem een koude of lauwe douche/bad net voordat je naar bed gaat. Dit helpt om je lichaam af te koelen en de temperatuur van je huid wat naar beneden te brengen.

 

Koele SlaapTip 2

Maak je armen en gezicht nat met een koud washandje of handdoek en ga daarna voor je ventilator staan. Dit kan je eventueel ook doen met een spuitbus gevuld met koud water.

 

Koele SlaapTip 3

Maak een voetbadje klaar met koud water en als je durft met nog wat ijsblokjes erin. Ga erin met je voeten zo’n 10 minuten voor bedtijd. Je verliest namelijk de vlugst warmte via je ledematen en hoofd. Je haar natmaken met koud water is dus ook een goed alternatief.

 

Koele SlaapTip 4

Duw een koelelement of een natte handdoek even in de vriezer. Vervolgens kun je ze een tijdje onder je oksels of in je kruis plaatsen. Het klinkt misschien raar maar op deze plaatsen circuleert er veel bloed en dit zal je lichaam zeker helpen afkoelen. Doe dit wel maximum minuutje ofzo.

 

Koele SlaapTip 5

Maak een polsbandje nat met koud water en draag die rond je pols, zelfde principe als hierboven.

 

Koele SlaapTip 6

Trek zo veel mogelijk kleding uit

Zaken die je het best vermijdt

 

Een ander soort tips, dingen die je beter niet kan doen of tenminste wat minder.

 

Koele SlaapTip 7

Vermijd lichaamsbeweging rond de tijd dat je naar bed gaat. Als je ervoor kiest om op een warme dag toch te sporten, doe dit dan een paar uur voor je normaal naar bed toe gaat. Zo geef je je lichaam de kans om af te koelen.

 

Koele SlaapTip 8

Het is sowieso een goed idee om het wat rustiger aan te doen op een hete dag, zo bouw je niet te veel lichaamswarmte op.

 

Koele SlaapTip 9

Vermijd gekruid en pikant voedsel op een warme dag vlak voor bedtijd, dit doet je namelijk hard zweten. Het is niet zo prettig om met een bezweet lichaam in bed te kruipen.

 

Koele SlaapTip 10

Vermijd tevens chocolade alsook cafeïne (thee, koffie, cola en energiedrankjes) vanaf de late namiddag. Deze houden je namelijk wakker. Zowel alcohol als cafeïne werken dehydraterend en kunnen op hete dagen beter vermeden worden.

Tip - slaapkamer

Je Slaapomgeving

 

Het is altijd een goed idee om ervoor te zorgen dat je slaapomgeving wat koeler is, dit het hele jaar door. Tijdens warmere dagen kan dit wel een uitdaging zijn. Ook hier enkele koele tips.

 

Koele SlaapTip 11

Wanneer je slaapkamer niet de koelste kamer is van je woning is het misschien een goed idee om tijdelijk de nacht door te brengen in het koelste gedeelte van je huis. Een frisse en donkere omgeving zal zeker verbetering brengen in je slaappatroon.

Koele SlaapTip 12

Zorg ervoor dat je bedlinnen zo licht mogelijk is. Omdat veel mensen, alsook ik, iets op hun lijf moeten hebben liggen om te kunnen slapen is het misschien een goed idee om enkel een laken te kiezen. Bij voorkeur niets synthetisch maar katoen, dat ademt en neemt het zweet goed op.

 

Koele SlaapTip 13

Heb je huisdieren, hou ze dan uit je slaapomgeving. Zeker wanneer ze in je bed kruipen. Ze houden je bed onnodig warm, net nu je de koelte probeert op te zoeken.

 

Koele SlaapTip 14

Gebruik je een ventilator, zorg dan ook dat er een raam open staat, zo kan de lucht beter ventileren en komt er verse lucht binnen.

Koele tips voor een goede nachtrust

 

Hier zijn nog een aantal koele tips om goed te kunnen slapen. Ook heb ik in dit artikel, 17 ultieme slaaptips beschreven die je ook eens zou kunnen doornemen.

 

Koele SlaapTip 15

Drink voldoende water gedurende de dag. Dit zorgt ervoor dat je lichaam koel en gehydrateerd blijft wanneer jij slaapt.

Dehydratatie is de meest voorkomende oorzaak van de slaap niet te kunnen vatten (insomnia).

Zorg daarom dat er een glas/thermos met koud water klaarstaat op je nachtkastje voor als je wakker wordt en je bezweet en oncomfortabel voelt.

 

Koele SlaapTip 16

Probeer steeds op dezelfde tijdstippen naar bed te gaan en weer uit bed te komen. Zo kan je ervoor zorgen dat je lichaam gewend raakt aan dit waak-slaapritme.

 

Koele SlaapTip 17

Vermijd middagdutjes, hoe uitgeputter je ’s avonds bent, hoe eerder je in slaap zult vallen.

Moet je toch zo nodig een dutje doen, doe dit dan zo vroeg op de middag als mogelijk. En hou het kort.

 

Koele SlaapTip 18

Zet je slaapkamerraam en je slaapkamerdeur open, zet je ventilator in het deurgat en richt hem uit je slaapkamer. Zo blaast hij de warme lucht makkelijk uit je kamer en krijg je verse lucht binnen via je raam.

Koele SlaapTip 19

Kan je door omstandigheden niet met een open slaapkamerdeur slapen, zorg er dan voor dat er een treetje ijsblokjes voor je ventilator staan. Zo wordt de lucht gekoeld die hij uitblaast.

 

Koele SlaapTip 20

Draag natte sokken in bed. Zoals reeds in Tip 3 besproken weet je nu dat je het vlugst warmte verliest langs je ledematen. Richt eventueel ook de ventilator op je voeten, dus hou die voetjes buiten de lakens.

Zolang het water uit de sokken verdampt wordt je huid gekoeld en hierdoor ook je hele bloedsomloop.

 

Koele SlaapTip 21

Als je iemand bent die nachtkleding draagt, zorg dan dat je kiest voor de lichte, loszittende en natuurlijkste variant. Denk bijvoorbeeld aan katoen of linnen, die helpen het zweet absorberen en zorgen er ook voor dat je huid kan ademen. Vermijd echter synthetische materialen.

 

Koele SlaapTip 22

Als je iemand bent die een laken over zich heen moet hebben om te slapen, probeer dan om je voeten en armen buiten de lakens te houden. Je lichaam verliest warmte langs de ledematen weet je nog.

 

Koele SlaapTip 23

Word je bezweet wakker, draai dan je hoofdkussen om. De andere kant is koeler nu.

 

Koele SlaapTip 24

Houd ook een spuitbusje met fris water klaar op je nachtkastje. Word je bezweet wakker dan kan dit even verkoeling brengen zodat je weer makkelijk kunt indommelen.

 

Koele SlaapTip 25

Slaap buiten. Denk er wel aan dat je jezelf voldoende beschermt tegen muggen en insecten.

giphy

Een voorbereid mens is er 2 waard!

Houd het weerbericht in de gaten. Voorspellen ze de komende dagen een hittegolf dan kan je jezelf voorbereiden met de volgende tips.

 

Koele SlaapTip 26

Houd je huis zo koel mogelijk. Houd gordijnen dicht, sluit je ramen zodat er geen warme lucht naar binnen kan. Is het ’s avonds weer afgekoeld dan kan je ze weer openzetten en je huis verluchten.

 

Koele SlaapTip 27

Heb je een airconditioning. Laat ze elk jaar onderhouden door een vakman, zodat deze het zeker doet wanneer je hem het hardst nodig hebt.

 

Koele SlaapTip 28

Gebruik je ventilators? Zorg dan dat ze stofvrij zijn zodat hij optimaal werkt. Zeker de ventilator zelf. Bij de staande ventilators zit er meestal een beschermkap rond, deze zou eenvoudig te verwijderen moeten zijn door de schroefjes los te draaien en bij sommigen is het gewoon een simpel haakje.

Bij Rubriek.nl staat ook een goed artikel over hoe je ventilators het efficientst gebruikt.

 

 

Bonustip!

Dat je tijdens het warme weer op zoek bent naar oplossingen om goed te kunnen slapen is goed te begrijpen.

Maar ben jij iemand die het sowieso al moeilijk vindt om de slaap te vatten?

Dan heb ik voor jou alvast een heel goede en bewezen oplossing gevonden.

Met de methode “Perfect slapen in 7 stappen”  gaat de auteur William van der Klauw, voor jou aan de slag, de oorzaken van je slaapproblemen direct aan te pakken.

Perfect Slapen in 7 Stappen is opgebouwd uit een fysiek boek (ja ook een gratis e-boek, zodat je direct kunt beginnen) en 1 jaar persoonlijke ondersteuning. Ook  ontvang je nog diverse bonussen.

Nu met een 90 dagen, niet goed geld terug garantie, dus je hoeft daar al niet wakker van te liggen, dat behoort trouwens helemaal tot het verleden met het toeppassen van deze methode.

Klik dus snel hier onder dit artikel op de link.

Perfect slapen in 7 stappen boek slaapwijzer

!!Tijdelijke Actie!!

Geen Verzendkosten

Perfect slapen in 7 stappen!

Met deze bewezen methodes krijg je momenteel het volgende indien je vandaag besteld :

 

  • Een echt boek, vandaag voor 16u besteld, morgen in de brievenbus!
  • Direct de digitale versie, zodat je meteen kunt beginnen.
  • Persoonlijk slaapadvies (vervalt binnenkort)
  • E-cursus dieper slapen (Je wordt hiervoor automatisch aangemeld)
  • Kalmeer je gedachten: 10 bewezen technieken
  • Welterusten snacks receptenboek
  • 1 maand toegang tot de comunity (vervalt binnenkort)
  • Crystal waters 90 bpm relax muziek!